=Aandrijfprincipe==Materiaal==Omstandigheden==Vermogen==Flexibel==Duurzaam=

Selectie leidraad persluchtmotoren

Bent u op zoek naar een geschikte luchtmotor voor uw constructie?
De volgende leidraad zal u helpen om onnodige fouten en kosten te vermijden.
Hier volgt de juiste procedure voor het selecteren van uw aandrijving.

STAP 1:

WELK AANDRIJFPRINCIPE IS GESCHIKT VOOR UW TOEPASSING?

STAP 2:

WELK MATERIAAL VAN DE MOTOR IS GESCHIKT VOOR UW TOEPASSING?

Het materiaal en ontwerp van de motor wordt bepaald op basis van uw individuele toepassing. Naast de motor uit de catalogus biedt DEPRAG ook een aandrijfsysteem, aangepast aan uw toepassing, zodat de motor u zo lang mogelijk betrouwbaar van dienst kan zijn.

STAP 3:

HET VERMOGEN VAN DE MOTOR BEREKEN IN OVEREENSTEMMING MET DE BEDRIJFSOMSTANDIGHEDEN.

3.2 Het optimale werkgebied van de persluchtmotor.
Persluchtmotoren werken in een zeer breed werkgebied dat door de hoeveelheid toegevoerde perslucht en de luchtdruk sterk wordt beïnvloed.
Definieer eerst het werkpunt voor uw motor:
Welk nominaal koppel en welk toerental (belast) wilt u bereiken?

De meest economische toepassing van de persluchtmotor (laag slijtage, laag luchtverbruik, enz.) kan worden bereikt bij gebruik dichtbij het nominale toerental.

Bij een draaimoment van M = 0 wordt het maximale toerental (nullast toerental) bereikt.

Kort voor stilstand (n → 0), bereikt de persluchtmotor zijn maximale draaimoment (Mmax ≈ 2 x Mn).

Bij het nominale toerental (nn), d.w.z. in het midden van het toerentalgebied, bereikt de luchtmotor zijn maximale vermogen (Pmax).

Vermogensgrafiek van een persluchtmotor

3.3 Berekenen van het motorvermogen.
Bereken vervolgens de basisprestatie-gegevens van uw motor, binnen het raamwerk van de beschikbare bedrijfsomstandigheden (werkdruk, binnendiameter van luchtinlaat, olievrij draaien).

P = M x n / 9550

P = Vermogen in kW
M = Nominaal koppel in Nm
n = Nominaal toerental in omwentelingen per minuut

3.4 Bedrijfsomstandigheden die de prestaties beïnvloeden.
Alle prestatiespecificaties van DEPRAG luchtmotoren zijn gebaseerd op een werkdruk van 6 bar. Onder werkdruk of bedrijfsdruk wordt verstaan de stromingsdruk direct bij de luchtmotor.

Ook de in de catalogus gespecificeerde binnendiameter van de persluchttoevoerslang (en alle slangkoppelingen en ventielen), evenals de lengte van de persluchttoevoerslang (max. 3 meter) beïnvloeden het vermogen en dus de vermogensberekening van elke motor.

Bovendien zijn de specificaties in de catalogus gebaseerd bij gebruik van gesmeerde perslucht voor het aandrijven van de motor. Houd rekening met vermogensverliezen bij het gebruik van olievrije of ongesmeerde perslucht (zie hiervoor sub paragraaf C).

Als uw gebruiksomstandigheden afwijken van deze basisgegevens, moeten de prestatiegegevens van uw motor als volgt worden gecorrigeerd:

A) Indien een afwijkende werkdruk gewenst is.
Voor het berekenen van de luchtmotor bij een andere werkdruk dan 6 bar, gebruik dan onderstaande correctiediagram of correctietabel.

Grafiek - Invloed van de bedrijfsdruk

Vermogen - Toerental - Koppel -Luchtverbruik GrafieK

Tabel - Invloed van de bedrijfsdruk

Bedrijfsdruk (p)
bar
Vermogen (P)
%
Toerental (n)
%
Koppel (M)
%
Luchtverbruik (Q)
%
7121103117117
6
100100100100
577958383
455876767
337745050
 

B) Indien een kleinere diameter van de toevoerslang van toepassing is.
Elke afname van de binnendiameter, ongeacht of het de toevoerslang zelf is of de slangkoppelingen, beïnvloedt de hoeveelheid toegevoerde lucht. Indien nodig kunt u een standaardmotor aanpassen aan uw behoeften door de hoeveelheid toegevoerde perslucht op passende wijze te verlagen.

Voor al onze luchtmotoren is op aanvraag een grafiek beschikbaar.

Door het smoren (verminderen) van de inlaatlucht neemt de snelheid van uw motor en tegelijkertijd het geleverde koppel af: dat betekent dat u de motorprestaties vermindert.
Daarentegen kunt u de snelheid van de motor instellen door het smoren van uitlaatlucht of retourlucht zonder groot verlies van het koppel. Zie hiervoor de voorbeeld grafiek aan de linkerzijde.

Invloed van de bedrijfsdruk

C) Indien olievrij draaien van de motor gewenst is.
De optimale levensduur en prestaties van een persluchtmotor wordt bereikt met 1-2 druppels olie per 1 m3 luchtverbruik.
De luchtverbruiksgegevens van de betreffende motor zijn beschikbaar in de catalogi.
Voor olievrije bedrijfsomstandigheden moet een extra vermogensverlies worden berekend. De grafiek aan de rechterzijde geeft een richtlijn.

 

3.5 Rekenvoorbeeld van het berekenen en bepalen van een persluchtmotor uit het DEPRAG standaardpakket.
Een mechanisme moet aangedreven worden met een pneumatische motor. Het mechanisme vraagt een koppel van 75 Nm en moet 60 omwentelingen per minuut draaien. De tolerantie van het toerental is 10%. Het is een normale omgeving waarin de motor moet werken.
De smering is 10 kubieke millimeter per kubieke meter luchtverbruik.
Het systeem start onder belasting met een benodigd startkoppel van 130%.

Uit de formule P = M x n / 9550 volgt het benodigde vermogen;

P = Vermogen in kW
M = Nominaal koppel in Nm
n = Nominaal toerental in omwentelingen per minuut

P = 75 x 60/ 9550 = 0.471 kW.

Omdat er een vermogensverlies wordt verwacht door de smering van 10 kubieke millimeter olie per kubieke meter luchtverbruik, levert de motor volgens de bovenstaande grafiek 90% van het maximale opgegeven vermogen. Het benodigde vermogen wordt P = 100% x 0.471 / 90% = 0.524 kW = 524 Watt

In de tabellen met standaard motoren uit de Basic Line, Advanced Line en Power Line zoeken we naar een motor met een vermogen van minimaal 524 Watt en een toerental tussen de 54 en 66 omwentelingen per minuut. Met een koppel van minimaal 75 Nm en een startkoppel van minimaal 75 x 130% /100% = 97.5 Nm.

Uit de tabellen van de Advanced Line persluchtmotoren reeks (zie hiervoor ook de Downloads) halen we de persluchtmotor 67X-756 met bestelnummer 30676K en heeft de volgende specificaties:

Nominaal Vermogen: 600 Watt
Nominaal toerental: 65 omwentelingen per minuut
Nominaal koppel: 88.1 Nm
Starkoppel: 132.2 Nm

Nu kunt u met het type en bestelnummer de CAD-gegevens, tekeningen, technische gegevens, prestatiegrafieken van de luchtmotor ophalen bij CAD-File's.

 

STAP 4:

DE INTEGRATIE VAN DE LUCHTMOTOR IN UW SYSTEEM.

STAP 5:

HOE WORDEN DE LEVENSDUUR EN DE HOGE PRESTATIES VAN JE LUCHTMOTOR GEWAARBORGD ?

STAP 6:

BESCHOUW DE AANKOOP EN DE VARIABELE KOSTEN.

De aankoopprijs is de belangrijkste factor om te overwegen bij het kopen van een nieuwe aandrijving.
De vervolg of variabele kosten mogen echter niet worden vergeten.
De bedrijfskosten en kosten voor onderhoud en service van een persluchtmotor moeten in de aankoopbeslissing worden meegenomen.
De bedrijfskosten van het draaien van de motor zijn afhankelijk van het luchtverbruik. Een goede motorkeuze is dus bepalend voor lage bedrijfskosten.
Indien de motor op het nominale toerental draait, (50% van stationair toerental), zullen de maximale prestaties van de motor worden bereikt en des te efficiënter zal de perslucht worden gebruikt.

Reserveonderdelen en onderhoudssets.
Al tijdens de planning en selectie van een nieuwe machine, rijst de vraag of er snel reserveonderdelen beschikbaar zijn. DEPRAG luchtmotoren worden gekenmerkt door hun gunstig geprijsde reserveonderdelen.

Onderhouds- en reparatieservice.
Daarnaast biedt DEPRAG onderhouds- en reparatiepakketten aan waardoor uw vervolgkosten gemakkelijk te berekenen zijn.

Tijd is geld - hoe gemakkelijk is het om je persluchtmotor te onderhouden ?
De BASIC LINE-motor SERIE van DEPRAG is bijzonder eenvoudig te onderhouden: dankzij het gepatenteerde lamellenwisselsysteem kunnen de lamellen van de persluchtmotor in slechts enkele stappen rechtstreeks op de machine worden vervangen. Stilstand van de machine als gevolg van onderhoudswerkzaamheden worden daardoor sterk geminimaliseerd
.

Zonder de luchtmotor te demonteren kunnen de lamellen worden vervangen waardoor waardevolle productietijd wordt bespaard.
Werkwijze:
Na het losdraaien van de cilinderkopschroeven en het verwijderen van de deksel, kunnen de lamellen met een pincet worden verwijderd. Daarna kunnen de nieuwe lamellen in omgekeerde volgorde worden gemonteerd.

Deze selectie leidraad voor persluchtmotoren is ook beschikbaar in het Duits of Engels (PDF-Formaat):