Opstart problemen ?

 

Mijn luchtmotor heeft problemen bij het opstarten, maar zodra hij draait, zijn er geen problemen meer. Wat kan ik eraan doen?

Volg de onderstaande 6 stappen om de oorzaak vast te stellen.

 

Als de persluchtmotor 24 uur non-stop wordt gebruikt, dan adviseren wij voor die toepassingen een turbinemotor of een tandwielmotor.
Een lamellenmotor daarentegen is geschikt voor regelmatige Start/Stop-cycli.

Aan welk type productieomgeving wordt de luchtmotor blootgesteld?
De BASIC LINE - luchtmotoren worden gebruikt in droge, normale productieomgevingen.
De ADVANCED LINE - luchtmotoren met roestvrijstalen behuizing zijn volledig afgedicht en kunnen daarom gebruikt worden in extreme omstandigheden, zoals in stoom en stof.
Voor individuele toepassingen kunnen de ADVANCED LINE motoren aangepast worden, bijvoorbeeld bij gebruik in zout water met aanpassing van behuizingmaterialen en afdichtingen, of voor de levensmiddelenindustrie met aanpassing van materialen die bestand zijn tegen specifieke reinigingsmiddelen, of in verband met de sterilisatie in medische industrie door gebruik te maken van specifieke materialen voor de lamellen.
De applicatie-experts van DEPRAG helpen u graag bij het kiezen van de juiste luchtmotor en bij het scherpstellen van de technische eisen voor uw toepassing.

 

Vaak is er voldoende druk bij de compressor maar deze bereikt de luchtmotor niet.
Meet de luchtdruk rechtstreeks op de luchtinlaat van de motor. Is de beschikbare druk voldoende voor uw toepassing?
Controleer dit aan de hand van de technische gegevens van de motor en de onderstaande tabel.

Bedrijfsdruk (p)
bar
Vermogen (P)
%
Toerental (n)
%
Koppel (M)Luchtverbruik (Q)
%
7
121
103117117
6
100
100100100
5
77
958383
455876767
3
37
7450
20
 

Hoe lang (hoeveel cycli) is de luchtmotor al in gebruik?

Hoe vaak een pneumatische motor moet worden onderhouden, hangt van veel factoren af.
Naast de inschakelduur, is de applicatie en zijn de bedrijfsomstandigheden bij de gebruiker van invloed, maar ook zijn de toegepaste vertraging en het draaimomentbereik waarin de persluchtmotor wordt gebruikt, van wezenlijk belang.

 

Voer een functietest uit: zet perslucht op de luchtinlaat en luister of u de lucht door de motor hoort stromen, terwijl de motor nog steeds niet start?

Als dit het geval is, kan het probleem zijn dat de lamellen niet naar buiten kunnen bewegen zodat er geen werkkamers worden gevormd waarin de perslucht kan expanderen.
Als de motor niet met een al te hoge belasting hoeft te starten, kan het toepassen van veerbelaste lamellen de startprestaties van de motor aanzienlijk verbeteren.

Deze veerbelaste lamellen worden toegepast als een motor moet starten en draaien op een lage bedrijfsdruk en/of een verminderde hoeveelheid perslucht.
Dit houd wel in dat de motor in veel gevallen overgedimensioneerd is of moet worden.